Honlap


A képre kattintva a honlapra jutunk, ahol még sok egyébb építés is található

4. Daihatsu 1.0 d

2011.06.03. 21:47 plzltn

 

Forrás a használtautó oldalak és a (veterán) alkatrész börze.
A váltóval történt a kisebb érdekesség. Szolnokon a Cora parkolója is otthont ad évente többször is az Alföldi Veterán Börzének. Nem tudom ez lenne e az ország és egy szezon legnagyobb ilyen rendezvénye, de tény, még sosem csalódtam benne. Most se.
 

plzltn: DSCF6461 

Na de hogy is történt? Nézegettem a váltókat. Olyat igyekeztem keresni, amelyiknél a légszűrő ház felfogatása nem a képen látható, a váltóház öntvényéből kialakított nagy bumszli karika. (nem tudom, melyik típusként jegyzik azt a fajtát) Lényeg, hogy nem jött össze, mert leginkább csak ezek voltak megtalálhatók. Amit a keresett verzióban találtam, az hátramenetes volt. És persze több mint kétszer ennyibe került, míg erre az eladó 12 ezret mondott. Azt mondtam, mindjárt visszajövök, csak még valamit megnézek. Az az igazság, még nem láttam a portékának a maradék 20 %-át. Arra gondoltam, hátha még ennél is olcsóbbat fogok találni. Nem találtam, és érzésem szerint 15 perc elteltével vissza is értem. (lehetett a duplája, de én nem éreztem annyinak) Nem találtam az eladót. Azt hittem rossz sorba mentem vissza. Többszöri körbejárás után megállapítottam, ott a hűlt helye, ahol kerestem. Szerencsémre megszólítottam a mellettes árust. Ezek az eladók már jól ismerik egymást, az évek folyamán kialakul egy országos szakmai, ismeretségi körük. Na az mondta is, hogy nemrég elviharzott, csak pár perce lehetett, legfeljebb 5-10. Diktálta a számát, s már hívtam is. Mondja az emberünk a telefonba, már eljött, a 100-as kilométerkőnél jár útban Budapest felé, ha kell a váltó, megvár valahol, de akkor azonnal induljak utána. Hát én még ott a telefonba elkezdtem alkudozni. Gondoltam, ha nem teszem, akkor a sikeres utolérés alkalmával már nem leszek alku pozícióban. Legalább is a lelkiismeretem –ahogy ismerem magam- nem fog rávinni. Jól tettem, azt mondta, egy 10-es, ha nem kérem azt a vascsövet, ami keresztülmegy azon a nagy kerek valamin. Állítólag az kurrens cikk, amit külön is könnyen el lehet adni. Nekem nem fog kelleni, sőt még talán az egész kiálló részt is le kell majd vágnom. Már csak a Daihatsun  a váltó felől elhelyezett önindító miatt is. 
 
Össze is jött a találkozás, azzal fogadott, hogy nem bírja kiszedni a vacak csövet. Adjam gyorsan oda azt az állam alapító Szent Istvános papír talléromat, aztán majd a következő börzén visszahozom neki a csövet. Kezdetben örültem a helyzetnek, de aztán rájöttem, ezzel magamra veszek egy feladatot. Mert bár minden bizonnyal megyek még egy jó pár börzére, de vinnem kell magammal a cuccát, és keresgélnem is kell majd őt. De mindegy, majd lesz valahogy. 10 rugóért még arra is megéri egy láthatóan működő váltó, hogy az építés során „elhasználjam” -a fűrészemmel.
 
 Aztán a motor. Találtam is a szomszédos Budakalászon egy eladó Daihatsu 1.0 dieselt. Szívó motorral. Sokat lamentáltam rajta, de végül elmentem megnézni. Egy minibontó volt, 3-4 autónyi állománnyal az udvarában, garázsában dolgozó srác. Hát mit mondjak, nem férkőzött a bizalmamba. Jól beszélt, nem volt tolakodó a szövege, nem mászott rám. Sőt, egyenesen irányíthatónak éreztem, ami nem hagyta szunnyadni a gyanakvásomat. Más lyukat dumált volna a hasamba, úgy erőltetve rám a portékáját, s vele együtt az akaratát. Nem tudom mi volt benne, de engem nem nyugtatott meg ez a mindenhez alkalmazkodó viselkedése. 
 
Egy eleve hengerfejesnek, de indíthatónak hirdetett kocsiról volt szó. Hamar rendeztük a kérdést, nekem csak a motorja kell váltóval hűtővel, a motorra szerelt összes kellékkel, mindazzal, ami a működőképességhez kell. Azt mondtam neki, úgy szedje össze a tartozékokat, hogy otthon az állványon az üzemanyag cső feldugása után beindítható legyen egy akksiról. Szóval minden apró alkatrésze kell. De kikötésem, hogy a szétbontás előtt még legalább egyszer legyen beindítva, ha már „üzemképesen” van hirdetve. Akartam hallani, nincs e valami hallható egyéb baja más részén. Azt mondta az eladó, a papírjai rendben vannak, kereskedői cég nevén van, csak el kell érte menni Dunakeszire. Legközelebbre itt is lesz. Na, vissza is mentem a srác jelzésére motort indítani. Szépen járt, hangra alul hibátlannak tűnt, és igaz volt, a hűtőből nem víz fröcskölt, hanem füst érkezett. Oké, ha már úgyis mindegyik előbb utóbb hengerfejes lesz, akkor legyen máris az, s ha magam újítom fel, akkor legalább tudom, hogy mostantól megint rendben van pár tízezren át. 
 
 Megegyeztünk, hogy 2 nap múlva mehetek a kiszedett motorért, és alkatrészekért. És addigra talán a papírja is meglesz. (Állítása szerint a cégtulaj valószínűleg külföldön van, mert nem veszi fel a telefonját. No comment…)
Én meg is érkeztem 2 nappal később az árúért, kiderült, papírok még mindig nincsenek. Berámoltunk. Az nem tetszett a srácnak, hogy a kialkudott 50ezer helyett csak 45-öt adtam neki. És miért nem a motor berámolása előtt mondtam neki, hogy nem fizetem a teljes árat? Azt mondta, ez rosszul esik neki. Én erre felajánlottam, hogy magam megyek Keszire a papírokért, utána megadom a maradékot is. És nála hagytam az önindítót további biztosítékul. (saját felajánlás)
 

plzltn: DSCF6420 

Másnap szólt, már mehetek is Keszire, de naná, hogy nem volt ott senki, ahogyan a papírok sem. Majd visszahívnak, tudják ki vagyok, miért jöttem, de a főnök kell hozzá, már csak az aláírás miatt is. Hívtak is, a következő egyeztetett kimenetelem alkalmával főnök sehol, de egy forgalmit hagytak ott, hogy vihetem. Hát, köszi. Én leszek ebben az országban akinek a legjobban vizsgálják majd a vásárolt alkatrészeinek származási dokumentumait, ha véletlenül úgy alakulna, hogy hatóság elé kerülhet a motor. Jó, ere most tényleg kevés az esély, de nehogy már azon bukjon a mutatvány, ha mégis. Csak mert valamim eredendően hiányzik. (vagy gondoljunk csak egy külföldi forgalomba állításra…) Most kell ezeket a papír ügyeket rendezni. Írtam hát magam egy adásvételit a motorról, mint számozott fődarabról, majd felhívtam az eladó gyereket, hogy ez az utolsó telefonos beszélgetésünk. Ez után ugyan is hívásra egyszer még kimegyek a főnökhöz Keszire. Ha ismét lukra futok, nem lesz aláíró, aláírás, és minden papír rendben, akkor felpakolom az egész cuccot, és visszaviszem neki az eddig kifizetett vételárat visszakövetelve. És elmondtam neki még egy példát, így: Ha te rendelsz egy cukrászdában egy szülinapi tortát felirattal, gyertyákkal, minden kellékkel a megegyezett árért, majd készre jelentés után egy, mondjuk gyertyamentes tortát adnak át, azt ígérve, hogy holnapra azok is megérkeznek, te kifizeted a teljes árat? És ha nem fizeted ki, mi a véleményed, ha azt hangoztatja a cukrászda, hogy rosszul esik neki a pénz visszatartás? …..
Másnap jött a jelzés, és ami a legérdekesebb, hogy a főnök zokszó nélkül aláírt, de én nem találkoztam vele. Ugyanis az embere várt engem, s átvitte a papírokat a szomszédos benzinkút shopjában (állítólag) kávézó főnöknek, s előttem csak a céges bélyegzőt nyomták rá a papírokra. Annyit megtettem, megnéztem a „cégtárban” adószámával stimmelő, létező cég (volt akkor) írt alá, adataiban egyezve a forgalmiba jegyzettekkel. Ennyi. Ez után a kálvária után otthon a motor és adás- vételi is.
És akkor kezdődhet az álmodozás:
 

plzltn: DSCF6440 plzltn: DSCF6443

 
Az első feladat lesz a motor és a váltó összeépítése. ÁÁÁ, ezt a részét utálom a legjobban. Rengeteg idő, sok pénz, sok apró lépés, és semmi látszatja. Hónapokat lehet elszarakodni ezzel a fázissal, amiből a végén az avatatlan szemeknek csak annyi látszik, nahát, de jó, össze lehet csavarozni a váltót a blokkal. S persze közben itt lehet egy tized milliméterrel úgy elrontani a dolgot, hogy végül nem is működik (jól) a motor. De még mielőtt motort kezdhetnék építeni, előbb segédberendezést kell készíteni, illetve fel kell újítani a hibás blokkot.
 
Valami olyan állványra lenne szükség, amire a blokk fixen rögzíthető. Amin dolgozni lehessen anélkül, hogy tartani kelljen. Illetve egyáltalán beindítható legyen, hisz a betegségének gyógyítása elején és végén mindenképen próbálni kellene a motort. Megoldás, egy soha el nem készült (ez nem az én művem, csak ajándékba kapott) asztali körfűrész állványa. Két éve nálunk van. Az asszony azóta próbálja elkunyizni a virágai alá, amolyan ültető munkaasztalnak. Hát ez most egy darabig nem fog összejönni. A kerti hulladékból hegesztettem valami tartó szerkezet félét. Csak ahogy a kezembe akadtak a maradék cső és vasdarabok:
 

plzltn: DSCF6448plzltn: DSCF6451 

 A váltóját romokra szedtem, hogy kinyerjem a kuplung feletti harang részt. Arra gondoltam, lehet az is egy megoldás, hogy szétvágva a harangot, abból azt a szeletet megtartom, ami rögzítésre kerül a blokkhoz és ami alatt a kuplung helyezkedik el. Az ural váltó illesztéséhez meg egy alumínium közdarab kerülhetne felhegesztésre a levágott részhez, amely közdarabnak a másik vége pont az ural váltó fazonjához lehetne kialakított. De a váltóharangra nem is ezért van most leginkább szükség, hanem a beindításhoz. Mert ugye az önindító a váltó harangba van felfogatva. A váltóra viszont semmi szükségem, az csak útban van. 
 
Szétszedés, alapos tisztítás után visszaszerelve indítható állapotba került a motor az állványon.  

 plzltn: DSCF6487

Ami némi füsttel járt...
 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://dieselbike.blog.hu/api/trackback/id/tr692955288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása