Honlap


A képre kattintva a honlapra jutunk, ahol még sok egyébb építés is található

11. Ez 12 lett, maradhat?

2011.08.02. 11:33 plzltn

plzltn: DSCF7118

 
 
Tényleg, most, hogy lett közdarabom az Ural lendkerék, és Smart fogaskoszorú közé, vajon mennyi súlyt sikerült behoznom a hiányzó 4 kg-ból? Éppen 4-et. De azért a vödörre le kell venni olyan 20-25 dekát, ezzel együtt szerintem ennek már el kell mennie az eredeti lendtömeg helyett. Nem fog pörögni 12 ezret a motor, attól nem kell félni.
 
A Smart dízeléhez való önindító az önindító/generátoros havernál 25000 lett volna újonnan, Quattroman 20-ért kínált egy használtat, persze ő is vállalt volna garanciát, már csak a jó kapcsolatunk alapján is. Elsőre talán elég egyértelműnek tűnhet a választás, de ha arra gondolok, a megspórolt 5 tallérral visszanyerhetem az első, nem használt helyre csináltatott daihatsu fogaskoszorú munkadíját, vagy, hogy mennyi sört ihatok meg belőle, akkor már nem is annyira evidens a drágábbat venni. Hirtelen ötlettől vezérelten felhívtam mindkét eladót. Azt mondta az évfolyamtárs, számára nem előny, ha nekem eladja, mert a 25 db ezres egy veszteség nélküli, önköltségi ár. Miközben egy idegennek normál forgalmi értéken, erős másfélszer ennyiért már haszna is lenne. Neki előnyösebb, ha nem tőle veszem meg, de adja jó szívvel. Quqttro azt mondta, ennél talán kicsit többet is kereshetne, ha nem nekem adja el, de lényegében ő így is jól jár, mert munkaközi anyagként beesett árún mindenképpen csak keresni tud. Azt meg reméli, most egy kicsit olcsóbb árért cserébe, később is vevőre lelhet bennem.

Így lett használt Smart önindítóm, ami egyből rossznak bizonyult haza víve. 

Ez egy gyors alkatrész cserével, másnap orvoslásra talált. 

A következő hétvégén családilag Csabihoz vándoroltunk. Feladatot kapott, gyártson egy olyan központosító eszközt, ami beleszorul a Daihatsu főtengelyének e célra (is?) gyártott központos lukjába, és a váltó tengelyébe is. 

Utóbbi egy mindkét végéig üreges tengely, amiben a kuplung kiemelő rudazat mozog, amit hátulról nyom az emelő szerkezet. Csabi ezt egy 16-os CSIV csavarból oldotta meg, és csinált még alumínium anyagból egy illesztőt a korábban tárgyalt termosztát ház, és kupak közé. Aminek segítségével egy tetszőleges új szögbe lehet felszerelni a hűtő felé induló csőcsonkot.

 
plzltn: DSCF7101
Viszont a lefűrészelt váltóharanggal meggyült a bajom, és Quattronak is! Az első dilemma az volt, hogy hogyan közösítsem a váltót a haranghoz? Több, kisebb részletkérdés közepette a legnagyobb agykattogást a következő két lehetőség összevetése okozta.
  1. Lefűrészelnék a váltóház levágott többi részéből menetes furattömböket, melyeket tömegesen a harang külső oldalára hegeszttetnék. Készülne egy közgyűrű, melynek a belső mérete az Ural váltóra passzolna, és egyben annak 4 felfogató csavarozási pontját adná. A közgyűrű külső peremén meg a sok harangoldali furatokba kapaszkodna egy csomó csavar. Ebben a verzióban a gyűrű oldható maradna, csak sokat kellene csavarozni, de lehetne vasból is akár.
 
plzltn: DSCF7454 2 1
 
 
  1. A közgyűrű alumíniumból készülne, és akkor a méretre szedett, a haranggal pont futó pereme összehegeszthető lenne azzal. A váltóhoz az előbbivel azonosan kapcsolódna. Ennek van egy-két végtelen hátránya. Egyrészt az interneten is fellelhető, átlagos aluhegesztési árak alapján ez akár 30-40000 HUF is lehet ( közel háromnegyed méter a varrathossz…) Másrészt a központosítást ott, a hegesztés helyszínén kell elvégezni, ami azt jelenti, az egész motort állványostul, váltóstul az aluhegesztőhöz kell vinni. (ami a saját kocsimba a mérések szerint már nem fér be.) Minden esetre ezt a lehetőséget sem kizárva, készítettem kartonból egy próba gyűrűt, amivel Quattrohoz mentem szakmai tanácskozásra.
 
 
plzltn: DSCF7238
Aztán a sors irányította történések, és az esztergályossal folytatott beszélgetés mindent összekutyult. Quattromannal megegyeztünk egy nagyon baráti árban, és szinte már mindent lepontosítottunk egy körbehegesztésre készülve. Sőt, két próbahegesztést is csinált Quattro, de aztán az esztergályosnál a következők hangzottak el. Mint szerszámkészítő, mutatott különböző általa készített aluanyagokat, amiken próbahegesztéseket végzett korábban. A látható mássága a különböző darabokon lévő varratoknak abból fakadt –mutogatta, hogy mindegyik más-más mértékben ötvözött alumínium. Ráadásul abban sem egyformák, hogy melyikben szilícium, melyikben magnézium az ötvöző anyag. Az én váltóharangom egy, legalább, közepesen erősen magnéziumötvözött anyag. Az a baj a hegesztésével, hogy a magnéziumnak sokkal alacsonyabb az olvadáshője, így a hő hatására kiolvad az ötvöző. Aminek az lesz a következménye, hogy a hegesztési varratnak sokkal gyengébb anyagot kapunk, mint az eredeti volt. Mutatta, a kifröcskölő ötvöző, ami ezen a hőn már rég gáz halmazállapotú, kráteressé teszi a felületét, magának az varrat anyagnak a belsejét meg szivacsossá. (ez csak nagyító alatt volt látható) Törésre lesz így hajlamos. Ráadásul a gyűrűnek szánt lemez anyagom, tehát a másik hegesztendő felület alapanyaga meg tiszta alumínium. Ami csak súlyosbítja a helyzetet.
 
A másik intelme még nyomósabbnak hatott rám. Szerinte kérdéses lenne az egész komplexumnak a teherbírása a csavaró erők ellen. Hiszen a váltóház anyaga eredetileg az autóban egy hátul önmagában összezárt „dobozt” alkotott, belül egy csomó merevítési, bordával. Az eredeti kialakításban van tervezve a Daihatsú 38 lóerejét elviselni, ráadásul a benne forgó több tengely meg is osztja a motor és a kasztni egymással szemben feszülő erejét a váltóharang egy-egy kisebb zónájára, a tengelyek befogatása közé. Mennyiségében annyi felé, ahány tengely eszi meg azt az erőt egyszerre, egymással együtt dolgozva. Én most egy vékony, 3 mm-es falvastagságú, de nem is egyenletes hengerfalú gyűrűt akarok támasztásnak használni, hogy viselje el az elforgató összes erőt, álljon ellent neki. Ráadásul még ezt is –kényszerűen- elvékonyítottam az önindítónál, ahol így maradt egy 2-3 cm anyagszélesség.
 
 
plzltn: DSCF7233 2
Nem tudom, jó e a gondolata az esztergályosnak, de engem elgondolkodtatott annyira, hogy újra előszedjem azt a sokkal korábbi ötletet, hogy ez az egész egység készüljön egy vascsőnek levágott darabjából. Ezt még a szomszéd autószerelő mondogatta mikor az önindító elhelyezésen agyaltunk, erre meg én nem voltam vevő akkor, mikor ő az eredeti Daihatsu önindítóra volt „érzéketlen”.
Lehetne vasból is, igen. Most már azt sem látom nagyobb szenvedésnek. És lenne számtalan előnye, többek közt, hogy jól megmunkálható, magam is sokmindent el tudok végezni rajta. Hegeszthető házilag, egy menet a vas anyagában garantáltan nagy húzó erők ellen is tart, például a váltó rögzítésénél. 
 
Három darabot tudok elképzelni a megoldáshoz. Egy kör alakú alaplemezt, egy gyűrűt valami csőből, és egy másik kör alakú lemezt a gyűrű és a váltó illesztéséhez.
 
 
plzltn: vasgyűrű terve001
Az alaplemez külső méretének akkorának kell lennie, amekkora a legtávolabbi elérendő pont.
 
 
plzltn: DSCF7230
A gyűrűnek akkorának, amekkorában még éppen elfér a lendkerék, és a rajta lévő dolgok legnagyobbika, a fogaskoszorú, de sokkal nagyobb se legyen ettől. Amúgy meg mindenképpen valamelyik szabványban gyártott, nem hegesztett, például melegen húzott acélcső jöhet szóba. És a kis karimának meg akkorának kell lennie, hogy belül a váltóra tudjon illeszkedni, a külső pereménél meg a gyűrűhöz hegeszthető legyen.
 
 
plzltn: DSCF7187
Semmi gond ezzel, már megint csak feladatok kerülnek elő, melyeket meg kell oldani. Hogy csak a legnagyobbakat említsem. Mekkora lesz az a nem kis átmérőjű acélcső, és főként honnan szerzek belőle egy pár centis darabot? Másik, hogy az előző kép szerint az alaplemez külső átmérőjét, ami 380mm, azt melyik esztergályos fogja nekem befogni? Hol találok olyan géppel rendelkezőt, akinek ez megy? Mert a megszokott emberemnek 300 a maximum.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://dieselbike.blog.hu/api/trackback/id/tr853119718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása