Honlap


A képre kattintva a honlapra jutunk, ahol még sok egyébb építés is található

13. A szerencséhez kudarc is jár

2011.08.27. 23:50 plzltn

 

plzltn: DSCF6846

Emlékszünk? Egyszer valamikor réges-régen egy messzi, messzi galaxisban…úgy fél éve elhangzott egy mondat: (cink venni egy darab csavart 12 Ft-ért?...) A kuplunghoz kellett a nem normál menetűek mellé hatodiknak normál menettel egy darab. Hát én bementem a közeli barkácsboltba, ahol azt kérdezték, mennyit adjunk Zolikám? Egyet! Azaz 1-et. A dMZ óta tudják, előfordulhat, hogy komolyan beszélek ilyenkor. Volt is egy sztori, még a kezdetek kezdetén a boltban lévő egyhengeres dízel blokkal –amit valamikor valakinek rendeltek, de az nem jött érte- tettem egy ajánlatot. Nekem adják ingyen, én meg építek egy három hengeres Etz-t belőle (aminek hátul két kereke van, de független felfüggesztéssel, azaz egymástól külön is tudnának dőlni, mint a Piaggo MP3 kerekei) Az ingyenességért cserébe az egész gépezet a cég nevét fogja hirdetni, mint kiemelt támogató. Elutasítás volt a válasz, de a dMZ elkészülte után újra feltettem a kérdést, és láttam a górén, komolyan elgondolkodik rajta. 
Szóval a csavar! Naná, hogy nem kellett fizetnem. Tehát pár év alatt majd egyesével feltöltöm ingyen a csavarkészletemet. A módszer már ismert, hi-hi…
 
Az esztergályos vigyorogva mondta, pofátlan szerencsém van. Egyfolytában! Az úgy volt, hogy ő azt mondta, marha nehéz lesz az alu váltóharang helyett egy pont méretes átmérőjű, nem hegesztett, és számomra megfelelő hosszúságú, falvastagságú acélcsövet találnom. Ebben a mérettartományban már nem soroznak a csövek az út szélén, ráadásul sokkal valószínűbb, hogy ha találok is egyet, akkor az inkább valamelyik varratolt gyártásverziójú lesz. Varratnélküli csövek ritkák és drágák az ilyen 200 mm feletti tartományban. Pedig mindkét típusnál van néhány gyártási eljárás
Úgy esett a szerencsém, hogy teljes reménytelenséggel elindultam a melóhelyhez legközelebb eső méhtelepre. Magam se gondoltam komolyan, hogy a közepes víkendteleknyi méretű helyen működő telepen valamit is találok. Nem is találtam semmilyen csuklómnál vastagabb csövet, találtam viszont a honlapomon bemutatott hűtőgép kompresszorok egyikéhez egy régóta keresett műanyag fedelet (amiért tervezek is visszamenni…). Viszont orrlógatva bementem a vasgyűjtő telep melletti kereskedésbe. Tele új 6 méteres száláruval. Persze nem az én méretemben –utasított vissza a kérdésre válaszolva az eladó srác. De aztán, várjunk csak… Józsi, nincs ott hátul a kerítés mellett valami nagyobb féle csődarab? Amit a múltkor gurítottunk el az útból?! 
Ott volt! 273 mm-es, pont az én méretem. Másfél méteres darab, amiből szemrebbenés nélkül vágott a srác egy 10 cm-es szeletet nekem, mikor a kérdésére elmondtam mire is kell. 

plzltn: Fénykép0241

És még nem volt vége ennek a pénteknek. Leautóztam a szomszédos kerület általam kedvelt vastelepére. A Tatai útra Angyalföldön, a „Botond” telepére, ahonnan a dMZ legtöbb guberált alkatrésze is származik. 

plzltn: Fénykép0250

Mindig találtam nekem való darabot, s legtöbbször méretközelben. A nagyobbik alaplemezhez kellett megtalálnom a nyersanyagot. Akkorának kell lennie megdolgozás után, aminek a belseje illeszkedik az iménti csődarabhoz, a külső átmérője meg a mért legtávolabbi csavarozási pontot elérje, mintegy rögzítési, felfogatási lehetőséget biztosítva ott. Legjobb lenne, ha a közelben találnék valami kör alakút, akkor nem kellene agyon flexelni a sarkokat az esztergán elfordulás miatt.
Mekkorát sikerült guberálnom? Gondolom, senki se lepődik meg ezek után, egy kör alakút, és akkorát, amekkorából 4-5 millimétert kellet a széléből leszedni a végmérethez. Na, erre mondta az esztergályos, pofátlanul szerencsés vagyok. De még nincs vége. Még meg kellett oldani az utolsó kérdést, ki tudja ezt a 390 mm-es anyagot befogni a gépébe. Itt már nem ment annyira egyszerűen a megfelelő esztergával rendelkező ember megtalálása. Voltam az összes szóba jöhető ismerősnél, Érden Csabinál, akinek a szomszédjában egy nyugdíjas bácsi is esélyes volt az igen régi gépével. Végül már kezdtem beletörődni, mennem kell a világ egyik legdrágább műhelyébe, a pomáziba. Amikor…, hát mégiscsak megkérdezzük Béla bácsit. Béla bácsit a dMZ kapcsán ismerhettük meg. Az azóta eltelt év alatt annyira leromlott az egészségi állapota, hogy még kórházba is került. De aztán visszajött, és bár kímélni szándékoztam őt, de hát…muszáj! Becsengettem a kérdéssel: mekkorát tudsz a gépedbe fogni Béla Bá? 400 mm-et, és van hozzá kombinált síktárcsám is!!! 
 

plzltn: Fénykép0250

És az az igazság, nem is bántam meg az ezután történteket, mert újra a régi izgalmat láttam csillogni a szemében. Megint dolgozhatunk, egy nemes cél érdekében. Szóval remek hétvégénk kerekedett. Esemény dús, benne a pofátlan szerencsém ellensúlyozásával. Azzal a történéssel, amivel megtört a hétvége lendülete, ami minden esztergályos rémálma. Csak mondjuk, én ugye egy szerencsés alkat vagyok, a szerencsétlenségben is…
A történteket úgy kommentálnám, eleinte minden jól ment.
 

De aztán történt valami.

 

plzltn: DSCF7263

Legjobb helyeken is előfordul. Lelazult az egyik pofa, beakadt a kés, úgy kivágta a munkadarabot, hogy azt hittem kiszakad a műhely 12-es téglafala. Viszont jó helyen álltam, pont nem az útjában. 
De a legszebb, hogy a képet elküldtem mailben Csabinak, komment nélkül. Ő azt hitte, annyira profik vagyunk, hogy egymenetben megcsináltuk az önindítónak is a helyet.
 
Ilyenkor az van, hogy munka megakad, hétfőn menni kell a telepre újabb 10 cm-s csődarabért. Egyébként vittem is nekik ezt a „szépen ívelt mestermunkát”. Jót röhögtek, mikor meglátták, de azért kaptam egy újat. Abban maradtunk, ki semmiképp se dobják a nyersanyagot, lehet, azt a másfél méteres csövet apránként elhordom.  
 

plzltn: Fénykép0256

Ezek után már nem volt több váratlan közjáték. A kisebbik illesztő karika anyagát megtaláltuk a turkálóban. Rutin munka volt, szépen összeállta a kép a legyártott alkatrészekből. 
 

plzltn: Fénykép0258

plzltn: Fénykép0259

No és persze termeltünk pár kiló forgácsot is annak bizonyítékául, hogy nem zugfröccsözni járkáltunk annyit a műhelybe. Az a borospincében történt…
 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://dieselbike.blog.hu/api/trackback/id/tr503184741

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása