Honlap


A képre kattintva a honlapra jutunk, ahol még sok egyébb építés is található

25. Nem tudtam, hogy a vázépítés ennyire bonyolult dolog.

2011.12.22. 07:46 plzltn

plzltn: DSCF8286

Azt gondoltam, főleg az előző rész végén szerzett „önbizalom” birtokában, hogy mit nekem váz? Kikeveredtem a tizedmilliméterek világából a gépészrészből, könnyebb lesz a dolgom. Csak odatartom, aztán addig forgatom, míg nem tetszik ott nekem. Végül odapöttyintem. Aha! Hittem, de rosszul.

Egyáltalán nem akart összejönni. A koncepció ugyanis az, hogy én 10-12-es köracélból építek egy „drótvázat”, tehát egy öntartó, de nem teherhordó vázat. Ami alapján aztán Csabi le tudja gyártani az egészet csövekből, miután a motort mindenestül átvittük hozzá Érdre. Na én ennek a váznak álltam volna neki. Az első két bölcsőelemet le is hajtogattam a satuban egyformára, de odatenni már nem sikerült. Már az elsővel, a jobb oldalival is komoly akadályokba ütköztem, miután azt is legalább 5 felé darabolva rövidítgettem, sikerült valamennyire elhelyeznem.

plzltn: DSCF8288

Aztán látva a nehézkes menetet, feladtam, visszatértem a milliméterek világába. Egy kartonpapírra kiszerkesztettem a hátsó, váltó oldali részt, így már rá tudván vetíteni a leendő vázcsövek elhaladási helyeit. Utána ezt odaraktam a főtengelyre, és azonnal megértettem, miért nem sikerült diadalra vinni a váz szemre tervezését. Mert nem is férhetne el! Leginkább az állvány van útban, de a Daihatsu blokk gumibakjainak csavarhelyei is aszimmetrikusak a középvonalhoz képest. Na, állvány ugrik, az már biztos. Ezt egy egyszerű művelettel kezdtem, felfüggesztettem a mennyezeti csörlőre egy lánccal az egész erőművet. Méghozzá a főtengely két végénél beakasztva.

plzltn: DSCF8301

Ekkor jobb oldalra fordulva majdnem rám borult az egész blokk. És talán még azon az estén történt egy másik dolog is. A havernál befejezve egy kazán beépítést (drága a gáz, egyre többen szeretnének valami alternatív tüzelőanyaggal működő fűtési lehetőséget is használni), feljött hozzám a szerszámok hazahozatalában segítve. Ő annyira ért a motorokhoz, mint én a biokémiához, de pont ezzel a laikusságával tudott hiteles kérdező lenni. Körbenézegetve a művet, azt kérdezte, nem fog ez veled együtt a jobb oldali árokba borulni? Na ne nézzél már hülyének, - mondtam, tudom, hogy jobbra túlsúlyos az egész, majd kompenzálom. Ezzel zártuk a kérdést, de miután pár óra múlva a láncon az ölembe billenve a blokk majdnem sérvet okozott, elgondolkodtam. Ha ez ennyire sok többletet tartalmaz jobboldalon, akkor legalább utána kéne járni kicsit, pontosan mennyi is az a többlet. Például méréssel. 

plzltn: DSCF8303

Gyártottam tehát egy kalodát, ami elöl-hátul a főtengelybe csatlakozik, fent meg a vezérmű tengelybe. Ez ugye pont függőlegest ad, ha nem billenti el valami egyensúlytalanság. Ha meg elbillenti, akkor ellenoldali súlyokkal megkereshető az egyensúly. És ugye amennyi súly kerül az ellenoldalra, annyi volt emezen a többletünk. 

plzltn: DSCF8326

Gondosnak igyekezve lenni, felpakoltam rá a szöghajtást, a kardánt, és minden egyebet, ami eszembe jutott, hogy szerepeljen a mérésben. De eleve nem tudhattam pontosan szimulálni a valóságot, mert vannak olyan tételek, amik így nem lesznek benne. Például ott van a hátsó kerék, aminek szintén a jobb oldalán van az Ural fékdob. Viszont a közepén, és kicsit balra esik a saját gyártású agyrész, amiben sokkal nagyobb csapágyak és közbetétek vannak, mint az Ural oldaliban.

Súlyos gondjaimat meg is osztottam a fórumon, kérdezve mások véleményét:
 
plzltn
 
… bajban, vagyok, szeretném a véleményeteket kérni. 
Az van, hogy ha már van függesztett keretem, akkor csináltam két mérést. Persze nem pontosak, hisz a szimulációnak "odabiggyesztett dolgok" elhelyezése nem pontos, de a nagy vonalakbani mérést lehetővé teszi.
 
Elsőnek a blokk jelenlegi felszereltségével a saját egyenlőtlen súlyeloszlásának kerestem meg a kiegyenlítő billentési szögét.
Másodjára még felhelyeztem a nagyobb súlyt jelentő kacatokat a függőleges tengelytől nagyjábóli helyüknek megfelelően, majd így is billentéssel kerestem meg a súlyközéppontot. (persze még aksi, üzemag szűrő, stb sehol)
 
Szerintetek hogyan kéne tovább menni? Számít majd a kész motornál ennyi kiegyensúlyozatlanság?
 

plzltn: DSCF8328

 
MECSI
 
szvsz tedd az aksit a könnyebb oldalra, az nagyjából kiegyensúlyozza, úgyis tenni kell valahova.
Én is hasonlóan csinálnám a kimérést, mint te. A főtengely két végénél a tengelyvonalon alátámasztani, hagyni kicsit kibillenni 1-2 fokot. majd a motor legtetején horgászmérleggel elkezdeni húzni az ellenkező irányba, amikor a motor megindul a kibillenésből vissza, máris megvan az érték.
 
főtengely távolsága függőlegesen a húzási ponttól méterben (h)
szorozva a horgászmérőn leolvasott értékkel kg-ban szor 10 (ft)
 egyenlő a főtengely távolsága vizszintesen a kiegyensúlyozó tömeg hatáspontjától (b) szorozva a kiegyensúlyozó tömeggel kg-ban szor 10 (vt)
szóval h.ft=b.vt (newtonméter-ben lesz)
egyébként lehet, hogy nem is lenne tragédia a megdöntött motor.
 
 
 
plzltn
 
"egyébként lehet, hogy nem is lenne tragédia a megdöntött motor."
 
a teljesség igénye nélkül, ahogy még nem is aludtam rá egyet sem. Előnyök-hátrányok:
 
- a jobb oldali kilógó adagoló, olajszűrő nem egyoldalon baxtatja a lábam, hisz jobban eloszlik a lábközi térben a matéria.
- vizúálisan is középre orientált a matéria, bár...ennek lesz helye a másik rovatban is
- és nem dől fel
 
 
 
- nem tudjuk, mit okoz a dőlés a blokkban (víztasakok, olajáramlás, és amire nem is gondolok)
- nehezebb aszimmetrikus vázat építeni, nehezebb benne korrekt felfüggesztést építeni, az első-felső bak ki is esik a középvonalból
- vizuálisan? bár.... -maga a blokk meg adhat fura látványt a Skodás dőlésével. (ez szubjektivitás ügye)
- olajszívás, olajszint változás kényszere, olajleeresztő kérdése
- kevésbé harmonizál az én extra elképzelésemmel, a tank nélküli motorral, ahol vastag csövekben van az üzemanyag
 
 
 
Ami nem okoz gondot: a váltó elforgatható. 
Amivel ellensúlyozhatok: aksi, üzemanyagszűrő, egy csak baloldalon végig vitt kipufogó (dobbal együtt) ha marad hely, egy póttartály üzemanyagnak, és esetleg a tágulási víztartály.
Viszont ezek képesek is lehetnek létrehozni a kívánt súlyt.
 
Kinek mi jut még eszébe?
 
Komolyan nem tudtam, hogy ez a része ennyire nehéz, sok egymásra oda-vissza ható kérdést vet fel. De mindegy most már csinálom erőből. Így is ki kell adnia, felszerelek rá minden most már tervezhető alkatrészt, és meglátjuk, mit mutat majd úgy...
 

plzltn: DSCF8329 plzltn: DSCF8333

Ez a „minden tervezhető alkatrészt…” azt jelentette, hogy még aznap este bővítettem a kalodámat a hátsó kerék, és hajtás felszerelhetősége érdekében. Ugye, nem mindegy, hogy az a súlyos darab pontosan mennyire is van a középvonaltól, hisz a sugáron kifelé haladva nagyobb erőkaron nagyobb hatást tud gyakorolni. Na, éppen ezért még az akkumulátort is a véglegesnek szánt helyre szereltem, és megkérdeztem a dMZ kipufogóját gyártó céget, hogy mégis mennyi lehet egy ilyen motorblokkhoz való kipufogó rendszernek a súlya? A válaszként 10-15 kilóra saccolt tömegnek megfelelő vasdarabokat felakasztottam még a baloldalra, lehetőleg a vélt végleges helyre. Ezek után kerestem, mennyi lenne a megmaradt különbség. Egy kevés, nem túlzottan sok. Viszont ez kiküszöbölhető MECSI olvtárs által említett motordőléssel. 

plzltn: DSCF8340

Csalóka a kép, innen nézve nem annyira, de a majdani ülésből előre tekintve sokkal jobban néz ki a mű így elbillentve. És az igen ronda aksi is sokkal elviselhetőbb látványt nyújt. Valahogy jobban eltűnik a ráhajló vas alatt, ha valami takarja. 
 
Megkérdeztem Daihatsus szakimat, Gyarmati Imit, mit szól a mi kis japcsink egy kis „derékhajláshoz”. Érdeklődtem az adagolósoknál is, az vajon mit szól hozzá? De csak gyűlnek a kétségek, gyűlnek. Csabi is próbált a fórumon megnyugtatni
 
Csaba110
 
Megjött e már a válasz a Daihatsus embertől, hogy büntetlenül el lehet e fordítani a motort? Ha igent mond, akkor elfordítjuk és punk-tum :)a felfogatás meg az én gondom lesz, hogyan oldom meg a vázon. Remélem segítettem a döntésben.
 
 
Máshonnan is azt próbálták sugallni egy kisvideóval, hogy a billentéstől sem kel félnem, ha azt választom. Komolyabb próbákat is kell állnia egy jól megtervezett autó motorjának 
De én nem tudom, már semmit se tudok. Ki is írtam magamból:
 
plzltn
 
Kész! Most már olyan tanácstalan vagyok, hogy... nem is tudom, kell ez az építés nekem?...
Odacsináltam az aksit ami(lyen) majd benne lesz, a könnyű oldalra, felraktam a végleges szívósort, vissza a kipufogó csövet a végleges csőanyag imitálására meg egy 5 kg súlyt a majdani hangtompító dob miatt, és mértem, mit hoz azon az oldalon. Már az aksi se egy szépség ott...
 
De nem egyforma a két oldal, továbbra is billenteni kellene ahhoz. Jó! Kipróbáltam a jelenlegi BMW kardánnal mennyit kell, és kipróbáltam az esetleges majdani szorzó áttételhez járó eredeti ural könnyű kardánnal is. Ahhoz kevesebbet kellene dönteni.
 

plzltn: 25 kiskép2

Én nem tudok már semmit, legkevésbé dönteni. Úgyhogy Csabi nemhogy nem lesz drótváz, de lehet, neked kellene jönnöd a hétvégén kirángatni a döntésképtelenségből...
Komolyan, már az is eszembe jutott, leszarom az összsúlyt, a könnyű oldalon ólommal ellensúlyozok. Valahol elrejtek egy kétöklömnyit. Csak hát a zöldek, meg az ÁNTSZ, meg az ólommérgezés. (a humorom még megvan :-) )
Basszus, múlt hét pénteken még meg is kérdezte Erdős Csaba telefonba, hogy állok a vázzal. Csak maszatoltam a gyenge eredmények miatt, de nem hittem volna akkor, hogy egy hét múlva jóval szarabbul fogok...
 

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dieselbike.blog.hu/api/trackback/id/tr383485096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

blue007 2011.12.29. 14:19:28

Csak így tovább!
Gratula!
süti beállítások módosítása