Honlap


A képre kattintva a honlapra jutunk, ahol még sok egyébb építés is található

28. Irány Érd!

2012.02.14. 10:59 plzltn


Ennek a résznek 4 nap eseménye fogja adni a tartalmat. Csabi tippje szerint,  valószínűleg egy egész hónapot fog igénybe venni a váz építése, mert ő csak hétvégenként ér rá. A munkája olyan, hogy hétköznapokon jó esetben este 6-ra ér haza, ami azt jelenti, esténként már nem nagyon érdemes nekiállni egy-egy órácskára, főként nekem nem érdemes utaznom annyiért napi 80-90 Km-t. Viszont Csabi munkaadója, a NELKE kft az év végén teljes leállást szokott végrehajtani, ami nekünk azt jelenti, lesz 4 egybefüggő napunk, amikor orrvérzésig csak a vázépítésnek élhetünk.

Élményekben, történésekben igen gazdag 4 nap volt ez. Nagyon látványosat haladtunk. De először is elmesélem pár képben a költözködés eseményét.

 

Önmagában nincs különösebb jelentősége egy utánfutós autózásnak, de számomra volt egy izgalmas része. Persze lehet, hogy most csak nevet rajtam sok rutinos sofőr, én azért vállalom, hogy igen is izgultam, hogyan fogok betolatni Csabi portájára. Mindkét oldalon van 20-20 cm. Ez a hely autóval egyenértékű a Gobi sivatag nyújtotta szabad térrel, de utánfutózáshoz…? Sikerült betolatnom csont nélkül, elsőre, de én kihívásnak könyveltem be.

plzltn: DSCF8700
Lényeg, hogy itt vagyunk, megérkeztünk Csabi műhelyébe! Abba a műhelybe, ahova most még állványon ment be a dízelmotor, és elvileg a saját kerekein, saját vázában fog kigördülni egyszer. Azt nem tudom, lesz e olyan állapotban, hogy saját motorja hajtja ki, hisz ez önmagában nem cél, de ülni kell tudnunk rajta, és legalább szájjal berregve, lábbal hajtva gurulni! Kicsit szétnéztem ismerkedésképpen a műhelyben, mi merre található, milyen szerszámok vannak. Persze néhányszor már jártam Csabinál, apróbb dolgokat bütyköltünk korábban, de most azt is tudnom kell majd, hol van a 6-os csigafúró, és honnan tudok levenni egy új flexkorongot, ha cserélni kell.
plzltn: DSCF8740
Csináltam egy fényképet a rendről. Ha van ennek az írásnak női olvasója, annak most szólók, ez nem az, ami számukra látszik! EZ NEM KUPI!!! Csak minden fontos szerszám elő van készítve azonnali használatra. Persze belátom, az is számít, mi a nézőpontunk, magam is inkább éltem meg kezdetben rendetlenségnek, hisz volt olyan az első napokban, hogy kérdeztem Csabit, hol a 17 es villáskulcs, vagy a pontozó? Mire ő,: az asztalon. Bögd meg…, könnyen mondod, de mivel nem én csináltam ott a „rendetlenséget”, nem is találok ott semmit. Viszont ez pár nap után megváltozott, mire minden szerszám volt már egyszer a kezemben, én is tökéletesen eligazodtam a műhelyben.
 
plzltn: DSCF8612
Találtam viszont egy csapágyat. Azt mondta Csabi, a darálóhoz hozta a méhtelepről. Nehéz manapság jó minőségű anyagból késeket szerezni, (minden kínai) így hát az ősi (egyébként is olcsóbb) megoldást választotta. Kikovácsolja majd a csapágyház anyagából. Megmutatta a kerti „minikohót”, ahol kokszon izzásba hozva, addig kalapálja, míg elhűlés miatt újra tűzre nem kell rakni. Mindezt addig ismételgeti –mondta el- míg a kívánt új végformát fel nem veszi az anyag.

De a vázépítés! A motorátszállítás előtti estén merült fel a kérdés, hogyan lesz nyitható a váz a blokk ki-be szerelhetőségére? Hát ahogyan másnak! Kikerestem a Lengyel Macko egyik alkotását. (Két Daihatsus dízel blokkal szerelt motort is épített, amiből a dízel Uraljával már több tízezer kilométert tett meg. Érdemes elolvasni egy fordító program segítségével a munkásságát:
 
plzltn: Mackó bonthatóváz2
És tényleg! Pofon egyszerű, adoptáltuk a mi vázformánkhoz a megoldást, ahol csak azt kellett eldönteni, milyen forma legyen a csatlakozó felület. Erre rajzoltam néhány „dízel betűt”. Majd egyet értve azonnal ráböktünk a legíveltebb „D” betűformára, még ha a sok ív miatt nyílván való, hogy a legmunkásabbat választjuk is. Jó vastag anyagból szándékoztunk kivágni, amihez muszáj volt egy sablont gyártani, minek mentén aztán a lángvágó pisztolyt Csabi vezetni tudta. Egy ilyen darabnak a gyártását pár képben is el lehet mesélni:

 

Egyébként ezt nem számítva a vázépítés első lépése volt, hogy kiszabadítsuk a drótvázat. Láthatóvá kellett tenni rajta minden részét, hiszen kellett tudnunk olyan két pontja közt is méretet venni, melyek közt –mondjuk a motor miatt- nem lehetett egy mérőszalagot kifeszíteni. Motor kiemel, kerekek, villa eltávolít, miután elvehető maradt a csupasz drótváz. Így történt, hogy a helység egyik sarkába került kiállítási darabnak, ahova rendszeresen fordultunk minden alkalommal, ha kellett róla méretinfó.
 
plzltn: DSCF8692
Megragadott egy gondolat e kép miatt, írtam is a kedvenc fórumomra egy pár sort róla, amire Csabi is válaszolt:

plzltn

Érdekes ez a kép annyiban, hogy nekem is újat mond, mint bárkinek, aki elsőnek pillant rá. (mondott, mikor elkattintottam)
Ugyanis még én se láttam így saját épített (drót)vázamat, hiszen rajta, a motoron készült el. S most először pillanthattam meg én is, milyen is lesz egyébként a vázunk.
 
Ez egy érdekes gondolat..., érdekes fordulata az építésnek...bele is fogom írni a blogomba... :-) Ki hitte volna, hogy saját munkámban van számomra is elrejtett eredmény. Egyébként ha el tudnék tekinteni az egész építéstől, mint komplett munkától (mint ahogy nem tudok), és csak ezt a részletet kellene esztétikailag véleményezni, akkor én is kívül állóként tudnék véleményt alkotni róla.
 
Amúgy gondoltunk egy merészet Csabival a tankot illetően. Pontosabban kettőt is, amiből az egyik még fennáll mint lehetőség... ;-)


Csaba110

Ma hamar tönkretettem pár havi munkádat hogy a gépállatot szétszedtük darabokra.
De holnap már remélem, látszatja is lesz a váznak.


És valóban! Ment a munka ezerrel. Hajlítottuk, szabtuk a csöveket.
 
plzltn: DSCF8701
Azért néhol, ha a szükség megkívánta, eltértünk a drótváz adta sablontól. Például a 12-es köracélnál vastagabb ¾ collos csövek már nem engedtek elegendő helyet a csövek közé tervezett hűtőventillátornak. Improvizáltunk, másképpen íveltük a váz bölcsőjét. Korábban egy ehhez hasonló kialakítás pont nem tetszett nekem, ahogyan ez sem, de Csabi helyre rakott, mit aggódok? Ezen a részen pont nem fog látszani sok a vázból, hisz a hűtő takarni fogja. Hátulról meg a motor vonja el a figyelmet.

A villanyakat Csabi már korábban legyártotta előre dolgozás keretében. Javaslatára ebből indultunk el, haladva hátrafele, „körbefonva” a blokkot vázzal.
 
plzltn: DSCF8715
Csabi valahonnan előszedett egy marófejet, aminek a készletét egy lomtalanításon találta, csak már jó régen, így elég mélyre került a süllyesztőben. Méretében majdnem pont az alkalmazott ¾ -es csövekével volt azonos. Persze az ő készlete milliméteres emelkedésű, de fél-egy mm átmérő különbséget nem vesz észre az ember. Szóval azzal gondolta kialakítani az áthatásokat a szebb, és jobb hegeszthetőségük miatt erősebb csőillesztések elérésére. Egész szép lett szerintem.
 
plzltn: DSCF8728
Esett szó a fórumos beszélgetésben a tank kapcsán egy merészebb gondolatról. Újra élesztettük a korábban már elvetett megoldást, ahol a tank csövekből készülne. Találtunk ugyanis 76 mm-es vékonyfalu csövet, amiből ismét el tudtunk képzelni a gázolajat több, akár 5 db ívelt csőben, mely csövek a felső vázgerinc köré lennének rakva. Egymástól eltolva, pont úgy, mint az egyik korábbi részben bemutatott képen láthattuk egy másik épített motoron. Azzal zártuk a gondolatot, hogy elkészítjük próbából a vékonyabbik ereszcsatorna csőből ezt is, meg talán a két vastagabb, 133 mm-es átmérőjű csőből is a vázgerinc ívét, odapróbáljuk, s ha nem mutat jól, akkor legfeljebb feleslegesen dolgoztunk.

Egyébként átestem életem első AWI hegesztésén is. Egy olyan helyen engedett Csabi a kérésemnek, ahol nem is látszik majd, és nem is jut rá komoly tartószerep. Csabi megkezdte nekem, mutatva a módszert, majd nekem ki is nyitotta az elfelejtett argongázt.
 
plzltn: DSCF8731 11 órától 3 óráig az enyém a nagyobb ívhosszon
A 4 nap munkája végén már egész szépen kezdett alakot ölteni a saját vázunk. Igaz, itt még csak ponthegesztéssel lettek rögzítve az illesztések, a későbbi könnyebb módosítás lehetőségének megtartása érdekében. Viszont mostantól kezdve csak hétvégeken lesz lehetőség a munkára, és még előttünk van a legnehezebb vázrész, a hátsó lengővilla. Aminek az elméleti kidolgozása is hátra van. De lesz valahogy az is…
 
plzltn: DSCF8776
plzltn: apa képei 007
A 4 nap munkájának eredménye

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://dieselbike.blog.hu/api/trackback/id/tr34104041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása