Honlap


A képre kattintva a honlapra jutunk, ahol még sok egyébb építés is található

19. Robi

2011.10.26. 14:17 plzltn


plzltn: DSCF7226

Veszélybe került a motor megépítése, legalább is határidejének tarthatósága. Elvesztettem a segédemet, Robit. Elhunyt. 

Bármennyire is szerettem volna, ha megéri még legalább az első, félkész állapotú próbakört a drága, nem jött össze. Életének 14. évéig húzta, abban valamikor (nem tudjuk a pontos születési dátumot) utolérte a kötelező sors. Napokig nem is volt kedvem lemenni a műhelybe, bárhova néztem ott, felidézte az utolsó eseményeket. Mikor a vizslák szokásos betegségétől, a hátsó futómű-ízületek tartóképességének megszűnésétől, esett bele mindenbe. Az olajos alkatrészekbe, a széthagyott szerszámokra. Másnapra meg feltűnő olajfoltok árulkodtak rozsdabarna szőrén az előző napi, vagy éjszakai „műhelymunkájáról”. Előre látható volt a vég, az utolsó fél évben már szteroidokkal tudott csak talpon maradni. Robi egy jól szituált, művelt öregúr volt. Sokat adott saját emberi tartására, méltóságára (1), Az előző nyáron eltört, és megműtött lábával hazaérkezve sem volt hajlandó maga alá csinálni. Bent volt velünk a lakásban, beengedtük magunk közelébe a könnyebb ápolhatósága érdekében. 

plzltn: DSCF5690

A korházból hazaérkezve majd egy napig még nem tudott lábra állni. Mikor már fájdalmakkal járó mértékben kellett pisilnie, minden lehetséges módon jelezte azt segítségünket kérve, csak ne kelljen összepiszkítania a fekhelyét. El is határoztuk a kis feleségemmel, az lesz az elaltatás pillanata, amikor dolga végzése érdekében sem tud már lábra állni, maga alá csinál. Mindkettő megtörtént. Nyugodjék békében.
Ha kihevertük, lesz másik segédszerelő…

(1) Arra gondolok, amit már olvashattunk kutyabarát körök írott anyagaiban. Miszerint a vizslák már-már emberi empátiát megvillantó viselkedése azon okra vezethető vissza, hogy ők azt hiszik magukról, ők is emberek az emberek közti falkában, és nem kutyáknak élik meg a faji identitásukat.

Na de a dízelmotor! Így, a Robis eset miatti tettvágytalanságomban azért töprengeni még tudtam. Most is a régi a kérdés, hogyan legyen az áttételezés dolog? Láttuk, volt aki azt mondta, nem kell rá az a fordulat kiigazítás, úgysem motorozok többet ezzel a motorral sem, mint amennyit a dMZ-vel. És azt sem a gatyaszaggatós, tempós autópálya viszonylatban. Viszont ha „használható alkotást” akarok kiadni a kezemből, akkor igen is kell oda az áttétel. Attól függetlenül is, ha tudhatom előre, az használatlanságra ítéltetett alkotás lesz.

plzltn: DSCF7524
 
Átgondoltam még egyszer a kérdést. Arra jutottam, a korábban látott jágó féle megoldást, főként annak zárt, olajos belső térrel továbbgondolt változatát el kell vessem. Lehet, hogy ez a legprofibb megoldás, de a legmunkásabb, leg költségesebb is. Ennyit talán csak akkor érne meg, ha a motor mehetne valami módon közútra is.
 

plzltn: DSCF7526

Viszont megér annyi munkát egy áttétel, hogy megépítsem a Tamás féle szárazon, lánccal futó verziót. Legalább a széles kerék-ferde kardán kérdése is megoldódik, használhatom az eredeti Ural-Dnepr kardán alkatrészeket, hisz a kardán marad a motorral párhuzamos elhelyezkedésű. Akár csak eredetiben volt. Ki is gondoltam, hogy a néhány nap múlva esedékes veterán alkatrész börzén beszerzek még egy komplett szekunder hajtást, hogy legyen alkatrészem a próbálkozáshoz. 

plzltn: DSCF7619

Végül nem vettem semmit a börzén, de cserébe lencsevégre kapva tanulmányozhattam egy eredeti Uralt. Olyat, amit a rendszerváltás után gyártottak, már az új sorozat tagjaként. Talán Solo, vagy Retro típusnévre hallgat.  

plzltn: DSCF7527

És történt még egy érdekes fejlemény. Korábban, valamelyik posztban említettem beszélgetésemet az ural.hu fórum tagjaival. Abban elhangzott egy párbeszéd a hátsó kúpkerekek beszerezhetőségéről. A fórumos párbeszéd után magán mailban ajánlották is Deél Józsit http://veteranapro.hu/deel-jozsef , mint az Ural-Dnepr alkatrész utánpótlás tótumfaktumát. Józsi nyilván olvassa az ural fórumot, tehát olvashatott a váltó + áttétel nyűgömről. Történt ugyan is, hogy a veterán börzén az egyik Ural árusnak feltettem a kirakott váltóiról a fogaskerék cserélhetőségének kérdését. Mire az árus azt mondta: Figyelj, én azt hiszem, tudom ki vagy te. A dízel MZ-t építő! Mire én (meglepetten, de higgadtan): Asszem én is tudom ki vagy te, Deél Józsi, ugye!? Összenevettünk a kétoldalú telitalálaton, aztán egy jót beszélgettünk az Uralok világáról.

Hogy hogyan léptem áttétel ügyben teljesen más irányba, azt megismerhetjük a következő részből. Minden esetre egyáltalán nem azért, mert nem vettem semmit a börzén…
 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://dieselbike.blog.hu/api/trackback/id/tr343331313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása